Om arbeidet
Regjeringen forsterker arbeidet med innovasjon[1] i offentlig sektor. Målet er å videreutvikle en offentlig forvaltning med gode tjenester til innbyggere og brukere, god bruk av samfunnets ressurser og høy tillit. Å øke innovasjonsevnen, -takten og -omfanget er én av måtene å få dette til på. Som en del av dette arbeidet vil regjeringen utarbeide en stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor. Det vil kreve god forankring og bred deltakelse fra hele offentlig sektor og andre relevante aktører.
Mål for en stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor
Målet for stortingsmeldingen er å utvikle en nasjonal politikk for innovasjon i hele offentlig sektor som:
- staker ut en tydelig retning for arbeidet med innovasjon i offentlig sektor som står seg over tid
- etablerer gode rammevilkår og legger til rette for en kultur for økt innovasjon
- gir konkrete verktøy for ledere og ansatte.
Gjennom arbeidet vil vi vurdere nye og mer kraftfulle tiltak og endrede rammebetingelser for å støtte opp om både skrittvis og mer radikal innovasjon. Vi vil vurdere hvilke temaer og områder som skal bearbeides videre, i dialog med relevante aktører.
Tema i stortingsmeldingen
Det er behov for bedre faktagrunnlag om innovasjon i offentlig sektor. Kommunenes sentralforbund (KS) lanserte i februar et innovasjonsbarometer – en større undersøkelse om innovasjon i kommunesektoren. I tillegg er Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) bedt om å utarbeide et bredt kunnskapsgrunnlag, slik at vi får et godt bilde av innovasjon i både stat og kommune. Blant annet skal det sees på hva som hemmer og fremmer innovasjon, om de organisatoriske, pedagogiske, juridiske og økonomiske virkemidlene som skal til for å fremme innovasjon er til stede. Eller hvordan styring og ledelse fremmer eller hemmer innovasjon. For kommunesektoren kan det være sentralt å se på hvordan man kan unngå detaljstyring.
Vi vil også vurdere erfaringer andre land har gjort i sin satsing på innovasjon i offentlig sektor, blant annet ved å utnytte OECDs kunnskap på området, og hva Norge kan lære av det.
Å bygge innovasjonskompetanse og kapasitet i offentlig sektor, er viktig. Det er en ambisjon at arbeidet med meldingen skal øke forståelsen for behovet for innovasjon, kunnskapen om innovasjon og mobilisere aktører som kan bidra til å øke innovasjonen i offentlig sektor. Hvordan dette konkret skal skje, vil utvikles gjennom en inkluderende og åpen prosess med aktørene.
Om prosessen
Prosessen er åpen og inkluderende for å ta i bruk de ressursene og den kompetansen som allerede finnes, og bygge videre på det. Innovasjon utfordrer tradisjonelle måter å arbeide på i forvaltningen. Åpenhet vil også gi økt forståelse i hele offentlig sektor for hva innovasjon innebærer, og løfte frem kunnskap og gi inspirasjon.
Det tas sikte på at stortingsmeldingen om innovasjon i offentlig sektor legges frem senest 1. kvartal 2020.
Bakgrunn
Offentlig sektor og den norske velferdsmodellen vil stå overfor store utfordringer i tiårene framover. Oljeinntektene vil reduseres og vi vil få færre yrkesaktive pr. eldre. Perspektiv-meldingen 2017 viser at produktiviteten må øke om offentlig sektor skal kunne møte blant annet demografiske, klimamessige, teknologiske og økonomiske utfordringer, uten at velferdsnivået senkes.
En brukerrettet og effektiv offentlig sektor er også avgjørende for å opprettholde innbyggernes tillit til offentlig sektor. Vi må derfor kontinuerlig vurdere om vi kan løse oppgavene på nye måter – også på tvers av sektorer og forvaltningsnivå.
Flere kommuner og offentlige virksomheter tenker i dag nytt og innoverer, men det er fremdeles mye mer som kan gjøres. Arbeidet med innovasjon og spredning av innovasjon bør derfor prioriteres høyere, og det bør arbeides mer systematisk for å få til den omstillingstakt som det offentlige trenger framover.
Det er i dag ingen felles, helhetlig nasjonal politikk for hvordan vi skal tilrettelegge for innovasjon i offentlig sektor, selv om mange aktører arbeider med avgrensede innsatser innenfor sitt fagfelt.
[1] Vi legger foreløpig til grunn OECDs forståelse om at innovasjon i offentlig sektor kan være en ny eller vesentlig endret tjeneste, vare, prosess, organisering eller kommunikasjonsmåte. At innovasjonen er ny, betyr at den er ny for den aktuelle virksomheten, den kan likevel være kjent for og iverksatt i andre virksomheter.
Velkommen til nettsiden for stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor
Dette skal være en kanal for å nå og engasjere alle som er interessert i å følge arbeidet med stortingsmeldingen. Nettsiden vil utvikles over tid, i takt med meldingsarbeidet. Har du lyst til å ta kontakt med oss, kan du bruke e-postadressen innovasjon@kmd.dep.no